2. Het beeld van de vrouw in de populaire cultuur en de reclame
Via populaire cultuur (videoclips, rolmodellen uit de muziek- en filmwereld, reclamebeelden, covers, foto’s en artikels in populaire magazines, ...) krijgen we dagelijks een beeld van de vrouw opgedrongen dat beïnvloed is door de porno- en door de schoonheidsindustrie. Robin en Evie van de FAB leggen het seksisme bloot in deze zeer actuele, hippe beelden waaraan tieners en volwassen vrouwen zich proberen te conformeren. Ze tonen aan hoe vrouwen dag na dag wordt verteld dat hun lichaam tekortschiet en mooier moet gemaakt worden door tientallen producten en diensten..
Vanuit de pornoindustrie komt de acceptatie van plastische chirurgie, maar ook de eis dat vrouwen zich als stoeipoezen moeten gedragen. In de plaats van zich bewust te worden van hun eigen (seksuele) wensen, worden vrouwen aangezet om een cursus paaldansen te volgen. De onderliggende boodschap van het ideaalbeeld voor vrouwen is : Vrouwen zijn succesvol en slim als hun lichaam het ideaalbeeld benadert en als ze seksueel bereidwillig zijn in functie van heteromannen ; als ze dit niet doen zijn ze dom, lelijk en preuts. Omdat een kritische, feministische visie op dit spervuur aan beelden ontbreekt, heerst er een grote onvrede bij vrouwen over hun eigen lichaam en persoonlijkheid.
Deze lezing volgt het eerste deel over het beeld van de vrouw voorgesteld en geanimeerd door L. Ngosso van Genres Pluriels